Stres w pracy – jak sobie z nim radzić?

Stres jest najmniej pożądaną częścią każdej pracy – niestety, często jest on jej nieodłącznym elementem. Jak go unikać i radzić sobie z jego skutkami?

Przyczyny stresu w pracy

Na co dzień spotykamy różnych ludzi – jedni nas lubią, drudzy nie. Tak już jest i trzeba się tym oswoić. Czasem może się zdarzyć, że ci, którzy z jakiegoś powodu nie darzą nas sympatią, spędzają z nami osiem (lub więcej) godzin dziennie. To mało optymistyczny schemat, ale często powielany. Niedopasowani współpracownicy z pewnością są jednym z poważniejszych czynników stresogennych.

Brak chęci do pracy i wypalenie zawodowe również odciskają piętno na człowieku – szczególnie, jeśli nie widzi on innej drogi dla siebie i wykonuje swój zawód z przyzwyczajenia, mimo że nijak nie współgra to z jego naturą. Jeśli praca sprawia, że niechętnie wstajesz z łóżka – musisz się nad nią poważnie zastanowić, bo to negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne.

Ogrom obowiązków jest czymś, na co często nie ma się wpływu – często nazbyt ambitne kierownictwo przydziela pracownikom zbyt wiele zadań, z którymi nie są w stanie sobie poradzić. Niektóre rzeczy są niewykonalne, ale skoro się ich podjęliśmy i nie uda nam się ich zrealizować, to rzadko kończy się to wyłącznie machnięciem ręką – nasz wewnętrzny głos  może powiedzieć nam, że jesteśmy do niczego, a to źle wpływa na samoocenę i powoduje stres.

Objawy stresu

Długotrwały stres powoli wyniszcza nasz organizm. Niekorzystnie wpływa on na naszą psychikę, co objawia się na przykład różnymi problemami ze snem (budzenie się w nocy, problemy z zaśnięciem) i koncentracją – przez niego możemy mieć kłopot ze skupieniem się. Stres może doprowadzić nawet do depresji czy nerwicy.

Czy to koniec? Niestety nie, nasze ciało również „oberwie” – jeśli mamy ciężki okres w pracy i często boli nas głowa, to powodu tych dolegliwości nie trzeba szukać daleko. Bóle mięśni również mogą być spowodowane stresem. Ogólne zmęczenie organizmu i apatia to kolejne powody, dla których warto się zastanowić, czy aby na pewno wszystko jest w porządku.

Jedzenie uspokaja – niestety, traktując to jako „odskocznię” od stresów w pracy, jesteśmy na prostej drodze do otyłości.

Jak zapobiegać występowaniu objawów stresu?

Nasze życie często uzależnione jest od pracy na jednym stanowisku, a obowiązki są przydzielane odgórnie. Zazwyczaj nie mamy na nie wpływu, a zwrócenie uwagi kierownictwu na ich nadmiar nie przyniesie efektu, lub tylko spowoduje odroczenie ich w czasie.

Ciężko walczyć, mając związane ręce. Najrozsądniej byłoby poszukać sobie nowego stanowiska, z którego będziemy bardziej zadowoleni. Jeśli nie mamy takiej możliwości – warto jest mieć powód, dla którego codziennie będziemy się budzić i bynajmniej nie mówię tu o rzeczach niestabilnych. Posiadanie hobby, marzeń do zrealizowania potrafi podtrzymać na duchu i jednocześnie jest odskocznią dla codzienności.

Stres trzeba odreagować, nie można go tłumić w sobie. Najzdrowszą formą jest sport – osobiście najbardziej wycisza mnie pływanie, aczkolwiek znam też entuzjastów biegania, nordic walkingu i jazdy rowerem. Warto też o nim rozmawiać – choćby po to, by nie mieć poczucia osamotnienia i zostawienia sam na sam ze swoimi troskami.

Jesteśmy tym, co jemy – i absolutnie nie sugeruję teraz, by zacząć jeść ciastka. Warto zadbać o swoją dietę, zrezygnować z produktów wysokoprzetworzonych i zadbać o odpowiednią suplementację – na przykład w magnez, witaminy, suplementy z jagodą acai. Jednym z nich jest Stabliss, który, prócz samego posiadania jagody acai w składzie, wpływa pozytywnie na nasze ciśnienie, reguluje apetyt i uspokaja. Na pudełku jest wzmianka o „działaniu przeciwdepresyjnym” – stres często jest niechlubnym protoplastą depresji, dlatego ten suplement jest jak najbardziej przeznaczony dla osób, które chcą skutecznie poradzić sobie ze stresem.

Jak radzicie sobie ze stresem? Czekam na wasze komentarze!

Dodaj komentarz