Rzucenie palenia to pierwszy krok do lepszego życia

rzucenie palenia

Nałóg papierosowy zawsze zaczyna się niewinnie – od nerwowej sytuacji, do tego zarzekamy się, że to pierwszy i ostatni raz. Nim się zorientujemy, 1/4 naszej wypłaty będziemy wydawać na papierosy. Ciężko jest dać sensowną lekcję, w jaki sposób uniknąć tego nałogu, gdyż wystarczy po prostu odmawiać. Dużo więcej można powiedzieć o tym, jak wygląda rzucenie palenia i jak to zrobić, by do nałogu nie wrócić już nigdy.

Czym jest nałóg papierosowy?

Nie chodzi konkretnie o uzależnienie od papierosów, a o uzależnienie od substancji w niej zawartej. Chodzi oczywiście o nikotynę, którą można przyjmować nie tylko poprzez palenie papierosów. Nikotyna to także cygara, tabaka, żucie liści. Nie ulega jednak wątpliwości, że najwięcej osób „wpada” przez papierosy.

Dym papierosowy jest bardzo niebezpieczny. Zawiera w sobie mnóstwo szkodliwych substancji, które mogą prowadzić nawet do raka płuc. Po drodze możemy także przedawkować nikotynę, zatruć się nią, co prowadzi do zawrotów głowy, biegunki, wzmożonej potliwości i kilku innych.

Papieros daje nam chwilowe uczucie spokoju, jednak z czasem traci na mocy i musimy zapalić następnego. Po pewnym czasie zwiększy nam się tolerancja i zaczniemy palić dużo więcej, by czuć ten sam efekt, co na początku. Rekordziści z mojego otoczenia palą do trzech paczek papierosów dziennie, co dla mnie, jako kiedyś-okazjonalnej palaczki wydaje się abstrakcyjną liczbą. Przypuśćmy, że palimy te trzy paczki dziennie i śpimy 8 godzin dziennie – wychodzi na to, że musielibyśmy palić 3,75 papierosa na godzinę. Na papierosie spędza się od trzech do pięciu minut (choć z doświadczenia wiem, że w towarzystwie potrafi to zająć dużo dłużej), w ciągu godziny poświęca się 15 minut, a w ciągu całego dnia – 4 godziny.

Rzucenie palenia sprawi, że będziemy mieć więcej czasu na ciekawsze rzeczy. Jeśli nie szanujesz swojego zdrowia, to chociaż szanuj swój czas.

Szybkie rzucenie palenia

Najważniejsze jest to, by zdawać sobie sprawę z pozytywnych efektów rzucenia palenia. Rezygnacja z papierosów sprawi, że staniemy się bardziej atrakcyjni – spowolnimy proces starzenia, nie będziemy „śmierdzieć”, wróci koloryt naszej skóry.

Prócz tego, za rzuceniem papierosów przemawiają czynniki ekonomiczne. Palenie zwyczajnie się nie opłaca – paczka polskich papierosów kosztuje średnio 14 złotych, a jedna nie wystarczy nam na całe życie. W zależności od potrzeb, jedna paczka może starczyć na tydzień, kilka dni lub… kilka godzin.

Objawy nagłego odstawienia nikotyny mogą mocno utrudnić funkcjonowanie, z tego powodu ilość spożywanej nikotyny należy stopniowo redukować. Warto też wspomagać się suplementami, które blokują receptory nikotynowe i zwalczają objawy odstawienia nikotyny.

Jednym z takich suplementów jest Nicorix, który stosowałam po Desmoxanie. Desmoxan zawiera w składzie cytyzynę – składnik bardzo podobny do nikotyny, który łagodzi objawy głodu nikotynowego. Niestety, po 25 dniach nadal odczuwałam objawy odstawienia nikotyny. Ich plus był taki, że nie paliłam przez 25 dni, ale z drugiej strony uzależniłam się od kolejnej substancji. Nicorix zawiera ekstrakt z guarany, zielonej herbaty, wyciąg z kudzu – są to składniki naturalne, od których nie da się uzależnić. Ważne jest, aby przeprowadzić pełną kurację, która powinna trwać od 1 do 2 miesięcy, w innym wypadku istnieje spore ryzyko powrotu do nałogu.

Prócz tego, możemy zainwestować w plastry, gumy czy tabletki nikotynowe. Z jednej strony wydaje się to nieco bezsensowne – zwalczanie ognia ogniem – jednak warto pamiętać o jednej rzeczy. Jak wspomniałam wcześniej – ilość spożywanej nikotyny należy stopniowo redukować. Można to robić poprzez ograniczanie papierosów wypalanych codziennie, które zawierają nikotynę. Można też wspomagać się tabletkami zawierającymi nikotynę, przez co nie będziemy musieli inhalować dymu tytoniowego i jeszcze bardziej zatruwać organizm. Nie mniej jednak, taka kuracja trwa bardzo długo (bo nawet pół roku) i w jej trakcie wydamy sporo pieniędzy. Obecnie lepiej jest zainwestować w szybsze i skuteczniejsze alternatywy.

nicorix - rzucenie palenia

 

Rzucenie palenia a tycie

Nikotyna świetnie zagłusza nasze zapotrzebowanie na kalorie. Jeśli jesteśmy głodni – możemy zapalić papierosy i głód na jakiś czas przejdzie. Bez papierosów głód będziemy odczuwać normalnie, więc siłą rzeczy papierosa zamienimy na kanapkę, owoc czy inne pożywienie.

W związku z tym, przytycie po rzuceniu papierosów nie wiąże się z jakimiś magicznymi właściwościami nikotyny. Po prostu – zaczniemy więcej jeść, a normalnym jest, że przy utrzymaniu identycznego stylu życia, zwiększy się nasza waga.

Jeśli już zamieniliśmy papierosy na jedzenie, musimy też zacząć więcej się ruszać, by zredukować nadwyżkę kaloryczną. Warto jednak kontrolować to, ile posiłków w ciągu dnia spożywamy – wolny czas możemy zająć czymś innym, niż jedzeniem, na przykład spacerem czy czymkolwiek, podczas czego nie będziemy mieli chwili na myślenie o jedzeniu.

Warto też kontrolować to, co jemy. Podjadanie często kojarzy nam się z pójściem do sklepu po słodycze – czekoladę, batona czy chipsy. Nie będzie ono wielkim problemem, jeśli będziemy na to przygotowani i na przykład przed wyjściem do pracy przyrządzimy zdrowe przekąski. Nie są one bardzo kaloryczne, a odpowiednio dobrane będą zawierać dużo błonnika, który pęcznieje w żołądku i zmniejsza uczucie głodu.

Jedzenie po rzuceniu palenia często wynika z tego, że wydaje się nam to najrozsądniejszym sposobem na zajęcie rąk. Z doświadczenia wiem, że stojąc ze znajomymi, którzy palą, bez papierosa ciężko jest coś ze sobą zrobić. Jeśli koniecznie musimy spożywać coś nadprogramowego, niech będzie to woda. Zawsze warto jest mieć butelkę wody ze sobą.

Literatura

Rzucenie palenia nie jest skomplikowane, jednak na ten krok próbuje zdecydować się mnóstwo osób na całym świecie, dzięki czemu w literaturze o rzucaniu palenia możemy wręcz przebierać. Niekwestionowanym bestsellerem na świecie jest książka osoby, która… też miała z tym problem. Osoba ta nazywa się Allen Carr, a jego książka nazywa się Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie.

Przedstawiony w niej sposób nie należy do skomplikowanych, ale to, że książka została przetłumaczona na ponad 20 języków, powinno świadczyć o tym, że jest on bardzo skuteczny. Książka jest bestsellerem w Polsce w swojej tematyce, w związku z tym bardzo możliwe, że będzie ona dostępna w najbliższej publicznej bibliotece. Jeśli obracacie się wśród palaczy, to bardzo prawdopodobne, że mają oni ją w swoim zbiorze, jednak z różnych powodów mogła im się ona im nie przydać.

Na zakończenie

W nałóg papierosowy możemy wpaść już w młodzieńczych latach, a im dalej brniemy w dorosły świat, tym bardziej będzie nam on przeszkadzać. Rzucenie palenia to pierwszy krok, jaki powinniśmy podjąć po uświadomieniu się w kwestiach tego, że z papierosów jest więcej szkody, niż pożytku. Jeśli mimo wszystko jest nam z tym nałogiem dobrze, to zastanówmy się, z jakim entuzjazmem odbierzemy informację o tym, że przyczynił się on do rozwoju nowotworu w naszym organizmie, lub jak zareagują nasi bliscy, którzy na wieść o naszej przedwczesnej śmierci dowiedzą się także, że spowodowały ją papierosy.

Z pewnością nie jest to pozytywny akcent, z jakim chciałoby się kończyć każdy artykuł, ale nie ma z tym żartów. Czy warto tracić życie dla chwilowej przyjemności?

One Reply to “Rzucenie palenia to pierwszy krok do lepszego życia”

  1. […] do dzielenia się swoimi metodami w komentarzach. Jeśli czytałyście już mój artykuł o rzucaniu palenia, to ten powinien być drugim krokiem do lepszego życia. Miłego […]

Dodaj komentarz