Jak radzić sobie ze stresem? 4 sprawdzone sposoby

stres po pracy

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia.  Jeśli damy mu „wejść na głowę”, jego skutki mogą być bardzo szkodliwe. Z czym się on wiąże i jak radzić sobie ze stresem?

Najczęstsze przyczyny stresu

Wikipedia definiuje stres jako dynamiczną relację adaptacyjną pomiędzy możliwościami jednostki, a wymogami sytuacji, charakteryzująca się brakiem równowagi psychicznej i fizycznej.

Na co dzień mamy styczność z różnymi osobami. Na stres narażone są szczególnie osoby niepewne, nieśmiałe – które starają się nie wchodzić nikomu w drogę. Zazwyczaj martwią się one, by nie podpaść szefowi, przełożonemu czy klientom.

Życie po pracy również nie bywa najłaskawsze – mamy wiele zobowiązań, z których czasem ciężko jest się wywiązać. Chcemy jak najlepiej żyć z naszym partnerem, dziećmi; staramy się zapewnić dobry byt i życie na poziomie. Często łączy się to z rezygnacji z własnych przyjemności, co utrudnia utrzymanie wewnętrznej równowagi.

Objawy stresu

Mogłoby się wydawać, że skoro stres siedzi w naszej głowie, to wpływa to wyłącznie na naszą psychikę. Nic bardziej mylnego – na przykład przez nadmiar hormonów, cierpi także nasz organizm, co po dłuższym czasie uwidoczni się poprzez nasze zachowanie i wygląd. Z pewnością nie jest to najlepszy motywator do pracy – jeśli ktoś twierdzi, że lubi pracować pod presją, z czasem może zacząć zmagać się z poważnymi problemami.

Fizyczne objawy stresu

Do najczęstszych objawów należą – ogólne bóle, napięcie mięśni, osłabienie organizmu (co z kolei prowadzi do przeziębień, grzybicy miejsc intymnych), wypadanie włosów czy problemy z trawieniem. Na naszym ciele mogą też pojawić się czerwone plamy – zwłaszcza na dekolcie i twarzy. Osoby żyjące w stresie zmagają się także z obniżeniem libido, dzwonieniem w uszach i spoconymi dłońmi.

Długotrwały stres w najgorszym razie może prowadzić do arytmii, czy nawet zatrzymania akcji serca; zawału, wylewu.

Psychiczne objawy stresu

Objawy zaczynają się w naszej psychice, więc siłą rzeczy są one równie poważne, co te fizyczne. Przez stres tracimy nad sobą kontrolę – czujemy się bezsilni, przytłoczeni, samotni, bez wiary w siebie. Mamy problemy z koncentracją i pamięcią – nie potrafimy podjąć prostej decyzji, czy przypomnieć sobie rzeczy, z którymi mamy styczność nawet na co dzień.

Zaczynamy także jeść więcej, jako, że jedzenie nas uspokaja, przez co jesteśmy na prostej drodze do nadwagi. Mogą także wystąpić skłonności do nadużywania alkoholu i narkotyków. Mamy zaburzenia snu, zaczynamy obgryzać paznokcie, odsuwamy się od znajomych.

Jak radzić sobie ze stresem?

Metod jest rzecz jasna bardzo wiele – i całe szczęście. Doba każdego człowieka ma dokładnie tyle samo godzin, jednak styl życia każdego z nas jest różny i dla siebie możemy poświęcić mniej lub więcej czasu. Analogicznie jest, jak chodzi o finanse – czasem warto jest zainwestować w pomoc specjalisty i dobrą suplementację, co z pewnością przyspieszyłoby proces walki ze stresem, jednak równie dobrze możemy sobie poradzić z nim sami.

Warto zacząć od najprostszych rzeczy, takich jak…

Uśmiechnij się

To nic nie kosztuje. Nawet sztuczny uśmiech do lustra poprawia nastrój, rozluźnia nas i sprawia, że czujemy się lepiej. Warto jest być w stanie określić, jakie rzeczy nas śmieszą i raz na jakiś czas zerkać do nich. Uśmiechem do nieznajomego poprawimy nastrój zarówno sobie, jak i jemu.

Zmień nawyki żywieniowe

Nie mówię o wywracaniu swojej diety do góry nogami. Rzadko kiedy jesteśmy w stanie wytrwać w zmianach wprowadzonych gwałtownie. Warto zacząć od zredukowania ilości spożywanych napojów z kofeiną – kawy, napojów energetycznych – i stopniowego zamieniania ich na wodę. Odwodniony organizm produkuje więcej kortyzolu (hormonu stresu), a samą tylko wodą jesteśmy w stanie sprawić, że bóle mięśniowe miną i nie będziemy zmagać się na przykład z zatwardzeniem, czy bólami brzucha. Polecam jednak unikać wód smakowych, gdyż te butelkowane z reguły zawierają w sobie mnóstwo cukru, a niektóre także konserwanty np. benzoesan sodu. Wody smakowe to „wilk w owczej skórze”.

Kolejnymi krokami do redukcji skutków stresu poprzez żywienie, mogą być na przykład – zamiana słodyczy na zdrowe przekąski (owoce, warzywa), jedzenie śniadań; redukcja spożywanego alkoholu, który niszczy wątrobę. Przerabiałam okres rozpoczynania dnia od kawy i papierosa – było fajnie, ale już dawno się z nimi pożegnałam. Wolę zainwestować w dobrą suplementację, na przykład Stabliss, w którego składzie znajduje się jagoda acai, która eliminuje problemy ze snem, poprawia nastrój oraz ma działanie uspokajające i relaksujące.

Wyłącz się

Z początku trudno jest znaleźć aktywność, która pozwoli nam się całkowicie wyłączyć, opróżnić głowę. Jest to jednak bardzo skuteczny sposób dla tych, którzy nie wiedzą, jak radzić sobie ze stresem. Najprostszym rozwiązaniem jest odkładanie telefonu na bok, na przykład w godzinach wieczornych. Strach przed tym, że coś nas ominie, powoduje, że gorączkowo przeglądamy Facebooka i inne serwisy społecznościowe, zamiast wziąć ulubioną książkę, czy nadrobić zaległości w muzyce. Po jakimś czasie zorientujemy się, że świat się nie zawalił przez to, że odpisaliśmy znajomemu po kilku godzinach, a nie od razu.

Sport to drugi sprawdzony sposób na „wyłączenie się”. Pływając, czy jadąc rowerem, nie mam czasu na zastanawianie się nad życiem. Muszę po prostu zrobić swoje – przepłynąć x długości lub gdzieś dojechać – i w danym momencie wszelkie inne sprawy są dla mnie nieistotne.

Jeśli jesteś zwolennikiem relaksu z prawdziwego zdarzenia – zainwestuj w masaż. Masaż sprawi, że wszelkie napięcie „odpłynie”, a to prowadzi do uczucia rozluźnienia. Masaż bańką chińską możesz zrobić w domu, przy okazji jest to rewelacyjny sposób na pozbycie się cellulitu.

Unikaj jednak ucieczki w alkohol czy narkotyki. Ta droga z początku wygląda kolorowo, jednak z czasem pojawiają się wyboje, a jeśli nie zawróci się w odpowiednim momencie, kończy się bolesnym upadkiem z urwiska.

Zidentyfikuj źródło stresu

Walka może trwać wiecznie, dlatego warto jest poszukać źródła problemu, by tak nie było. Praca, szef, współmałżonek, dzieci, długi – to lista najpopularniejszych przyczyn, przez które ludzie wpadają w spiralę stresu. Poświęć chwilę na to, by zastanowić się, co najczęściej wzbudza twoje zdenerwowanie i pomyśl o kierunku, w którym możesz pójść, by wygasić konkretne źródło stresu. Dobrze jest też mieć po prostu świadomość, jak wygląda nasz wróg.

Trzymam kciuki!

Bardzo możliwe, że temat o tym, jak radzić sobie ze stresem, nie został do końca wyczerpany. Proszę was o to, abyście podawali, podawały w komentarzach pod tym wpisem swoje sprawdzone sposoby na odstresowanie się. Nasze style życia bardzo się różnią, na szczęście mamy możliwość, by się wzajemnie inspirować. Życzę miłego dnia i do następnego wpisu!

Dodaj komentarz